Jdete fotit svatbu? Tohle si nezapomeňte vzít s sebou!

Doporučený seznam věcí, které se vám při svatebním fotografování budou hodit.

Straší vás představa, že dojedete na svatbu a najednou zjistíte, že vám chybí foťák? Nebo že ho sice máte, ale zapomněli jste si doma v nabíječce baterie? Nebo něco dalšího, co může ztrpčit život při focení? Jak mít jistotu, že se to nikdy nestane?

Ať už se chystáte jít fotit svoji první svatbu nebo svatby fotíte pravidelně, mohl by se vám hodit seznam věcí. Seznam potřebné fototechniky si jednou sepíšete a pak už jen překontrolujete při každém odchodu na svatbu, jestli máte podle seznamu skutečně všechno v batohu. Začátečníkům se může kvůli nedostatečným zkušenostem lehce stát, že něco důležitého zapomenou. Na druhou stranu profesionálům se to může taky stát, tady hraje pro změnu roli podceněná rutina – profík navštěvuje svatbu za svatbou a snadno si může v pracovním zatížení poplést, že paměťovou kartu chystal na předchozí svatbu, ne na tu následující. Osobně jsem seznam používal při prvních svatbách, teď už ho nepoužívám. Naštěstí se mi nikdy nestalo, že bych něco velmi významného zapomněl. Stejně si vždycky při odchodu u dveří opakuji: „dva foťáky mám, karty mám, objektivy mám, blesky mám, baterie mám, mobil, peněženku, klíče…“

Co je potřeba připravit před každou svatbou

  • nabít baterie do fotoaparátů
  • nabít baterie do blesků
  • zálohovat minulé fotografie minimálně na dvě místa a ověřit, že úspěšně proběhla záloha opravdu všech fotografií
  • zkontrolovat fotoaparáty a jejich příslušenství
    • v případě nutnosti zformátovat paměťové karty (fotky neodstraňuji, vždy formátuji kartu)
    • ověřit nastavení fotoaparátů (pokud se předtím výrazněji měnilo třeba na jiném než svatebním focení)
    • synchronizovat časy více fotoaparátů (příp. přesunout čas na letní/zimní – zapomenutí není katastrofa, časy lze pak hromadně posunout v Lightroomu)
  • zkontrolovat objektivy
    • zkontrolovat čistotu optiky
    • zkontrolovat zapnutí automatiky ostření
    • zkontrolovat zapnutí stabilizace
  • vytisknout všechny nutné informace ke konkrétní svatbě na papíry
  • ověřit si znalost cesty na svatbu a správnost času příjezdu
  • nastavit správně budík na ráno, příp. nabít mobil
  • připravit si oblečení a boty :-)

Jelikož nabití baterií není otázkou pár vteřin, je potřeba věci přichystat už den před svatbou (nebo nabít baterie přes noc, pokud věříte, že se v procesu nabíjení něco nepokazí).

Seznam věcí které nosím na svatební fotografování

Sepsal jsem pro vás seznam fotografické techniky, kterou nosím na každou svatbu. Seznam foto techniky může sloužit jako inspirace pro vytvoření vašeho vlastního seznamu, zvlášť pokud s focením svateb začínáte. Nebo můžete jen pro zajímavost mrknout, co u sebe nosí jeden váš kolega svatební fotograf ;-)

  • 2x fotoaparát
  • 4x objektiv – jaké používám objektivy na svatbách?
  • 2x systémový blesk
  • 5x nabité čtveřice tužkových baterií (do systémových blesků)
  • akumulátor do blesku
  • 5x nabitý akumulátor (do fotoaparátů)
  • barevné filtry na blesky a držáky pro ně
  • organizátor s paměťovými kartami
  • opasek (s držáky na foťáky)
  • peněženka s penězi a doklady
  • klíče
  • mobil
  • paragony
  • propisovací tužka
  • vizitky
  • láhev s vodou
  • deštník + sáček na mokrý deštník
  • náhradní ponožky (pro případ navlhnutí v dešti)
  • kapesníky
  • skládací softbox
  • kovová konstrukce na uchycení blesku a softboxu
  • odrazná deska
  • různé papíry s informacemi o svatbě (cesta na svatbu, harmonogram, seznam skupinek, speciální přání snoubenců,…)
  • lepící izolační páska – nejčastěji používám k zalepení posuvných tlačítek objektivů
  • stojánek na blesk
  • hadřík na čistění optiky
  • čistící pero na optické čočky
  • menší hadr – často se nějaký hodí – třeba aby si nevěsta nemusela v šatech sedat přímo na špinavou/mokrou lavičku; aby se dalo očistit zábradlí od pavučin nebo prachu, atd.
  • sada zavíracích špendlíků (jednak se občas hodí na focení detailů oblečení, jednak jsme párkrát použili jako pomoc v nouzi pro oblečení a šaty novomanželů)
  • pár náplastí (někdy si nevěsta odře nohy v nových nepohodlných střevících, někdy to můžu být i já, i když střevíce nenosím)
  • mast na rty (nevím jak vy, ale mně se při celém dni hodně vysušují rty; zřejmě zvýšeným stresem a nedostatkem příjmu tekutin)
  • ibuprofen (člověk nikdy neví… párkrát se použil pro asistentku, párkrát pro nevěsty)

A to všechno se mi vejde do jednoho velkého batohu (Tamrac Anvil 27)! Snažím se být co nejvíce mobilní, takže žádná těžká světla, maximálně stativ do ruky na noční svatební ohňostroje/prskavky. Pravda, celodenní nošení batohu by mi zničilo svojí hmotností záda. Při focení svateb nemám většinou batoh na zádech. Při focení jednak držím pár těžkých věcí přímo v rukou a jednak mi často s přenášením pomáhá asistentka.

Další věci které se příležitostně hodí pro fotografování

  • nabíječky na různé typy baterií (dokud máte málo baterií)
  • nabíječka na mobil (když nevydrží nabitý déle než den a člověk se vrací až druhý den z druhého konce republiky)
  • clona pro blesk (pro lepší blokování světla blesku v určitém směru)
  • gumička do vlasů – pro obměny účesů spíš nesvatebních portrétů, vždycky nosím jednu černou gumičku navléknutou na blesku; taky se hodí pro uchycení clony na blesk
  • náhradní oblečení – v žáru letního slunce se lehce zpotíte; v průběhu focení při kleknutí, lehnutí nebo uklouznutí se lehce zašpiníte – nebo alespoň já to tak mám :-)
  • toaletka – když se budete hodně přibližovat ke klientům ;-)
  • věci na přespání v místě svatby – pyžamo, hřeben, hygienické potřeby, oblečení na druhý den,…
  • repelent – hodí se obzvlášť pro klienty při večerním focení v blízkosti vody – nechcete, aby se vám na fotkách stále oháněli po hmyzu a mračili se
  • dohoda o použití fotografií
  • a další věci

Pamatujte, že ať je seznam jakkoli dlouhý, vždycky se hodí nejvíc to, co s sebou zrovna nemáte! :-)

Zajímavé reference


Blog pro svatební fotografy
» Fotografická technika pro svatební fotografy
10. 4. 2019, aktualizace 3. 12. 2019
Autor: svatební fotograf Petr Doležal
INSTAGRAM a FACEBOOK
Komentujte nebo mi napište.
Přihlásit se k odběru RSS

Komentujte

  Odebírat  
Upozornit na