Jaké objektivy používám v průběhu svatebního dne

Moje osobní preference pro volbu objektivů, resp. ohniskových vzdáleností v průběhu celého svatebního dne.

blog pro svatební fotografy >> kategorie: Technika

V průběhu svatebního dne se mění témata fotografování, velikost a vlastnosti okolního prostoru, světelné a další podmínky. Změny často vyžadují i přizpůsobení svatebního fotografa co se týče výběru vhodného objektivu. Použití konkrétních objektivů závisí na stylu práce každého jednotlivého fotografa. Proto samozřejmě není možné jednoznačně určit, který daný objektiv přesně použít v jednotlivých situacích. Možností je mnoho a já se s vámi chci podělit o to, které objektivy používám zrovna já.

V minulosti jsem používal pro svatební fotografování kombinace objektivů s pevným ohniskem (např. 50mm, 85mm, 100mm, 135mm) a s proměnlivým ohniskem (12-24mm, 24-70mm, 70-200mm). Všechno na plnoformátových (full-frame) digitálních zrcadlovkách značky Canon. Postupně mi začalo pro svatební fotografování vyhovovat jednodušší použití objektivů se zoomem, zejména pro reportáž. A tak jsem objektivy s pevným ohniskem ze svatebního batohu postupně vyřadil, až mi zbyl jen jeden (pro makro). Vím ale, že spousta fotografů má postup opačný, často začínají na zoomových objektivech a po získání povědomí o vlastním stylu přecházejí na světelnější pevné objektivy. Záleží na osobních preferencích, tak mě za to prosím nekamenujte.

V současnosti (rok 2019) používám pro svatební fotografování tato čtyři skla:

  • Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 ll DG HSM pro Canon
  • Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM
  • Canon EF 70-200mm f/2,8L IS USM II
  • Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM

Jak vidíte, mám rád jednoduchá řešení. Dohromady pokrývají celý rozsah od 12 do 200mm. Jakákoliv kratší nebo naopak delší ohnisková vzdálenost se mi zdá na použití při svatbách zbytečná. Všechny čtyři objektivy se mi vejdou do jednoho batohu a dohromady nejsou pro muže-fotografa extrémně těžké. V případě neočekávané poruchy některého z objektivů by moje svatební fotografování neskončilo, mohu použít objektiv jemu nejvíce podobný. Záložní technika je pro svatební fotografy extrémně důležitá.

Použití ohniska 12-24mm na svatbách

Nejméně používaný. Extrémně široké záběry:

  • pro záběr zezadu při svatebním obřadu, např. v kostele nebo ve velkých zámeckých síních
  • venkovní krajinné scenérie, např. na polích, s rybníkem, v lese, ve skalách atp.
  • situace s extrémním nedostatkem místa – zejm. večerní hry se spoustou lidí v těsné blízkosti bok po boku fotografa
  • večerní párty tancování pro živější vzhled svatebních fotek
  • netradiční portrétní záběry (celé postavy), kde pomáhá zkreslení perspektivy k prodloužení nohou, šatů, atp.
  • zároveň slouží částečně jako záloha pro případ poruchy 24-70mm, i když optickou kvalitou se rozhodně nevyrovná

Použití ohniska 24-70mm na svatbách

Nejvíce používaný. Ne nadarmo se mu říká „základní objektiv“. Kdybych si musel vybrat pouze jeden objektiv, byl by to právě tento. Je výborně univerzální: na 50mm fotí přirozené snímky, na 24mm pomůže na širokoúhlé záběry nebo v problematických stísněných podmínkách, na 70mm se dají využít jeho portrétní schopnosti.

  • celodenní reportáž
  • fotografování detailů větších rozměrů (střevíce nevěsty, dekorace na svatební tabuli,…)
  • skupinové fotografování – na co nejdelším ohnisku – pokud není dost místa pro použití ještě „delšího“ objektivu
  • párové fotografování – pro záběry nevěsty & ženicha ve větším celku krajiny atp.

Použití ohniska 70-200mm na svatbách

  • svatební obřady venkovní a v kostelech (dostatek prostoru)
  • portrétní fotografování – úzké záběry celých postav i záběry „hlava a ramena“
  • fotografie menších skupinek svatebních hostů
  • vzdálené detaily (výzdoba stropů, okna, architektonické prvky,…)

Použití makro objektivu na svatbách (100mm Macro)

  • já používám výhradně pro fotografie svatebních detailů (prsteny, náušnice, manžetové knoflíky,…)
  • částečné záložní řešení pro případ poruchy 70-200mm

Četnost použití na svatbách

Seřazeno sestupně od nejpoužívanějšího k nejméně používanému objektivu:

  1. 24-70mm
  2. 70-200mm
  3. 100mm Macro
  4. 12-24mm

Volba ohniska objektivu při focení v průběhu svatebního dne

Objektivy pro svatební přípravy

Dopoledne před obřadem používám převážně základní objektiv pro fotografování příprav nevěsty a ženicha. Je to taky jediná část dne, kdy použiju makroobjektiv k fotografování drobných detailů, jako jsou prsteny, šperky, knoflíky a podobné předměty. Četnost použití makroobjektivu je tak při svatebním fotografování velmi nízká. Člověka by mohlo napadnout, že se ani nevyplatí makroobjektiv pořizovat. Mám ale za to, že tyto drobné detaily ke svatbám prostě neoddělitelně patří a je dobré jim věnovat trochu té luxusní pozornosti. Použití makro objektivu může být také jedním z rozdílů mezi hobby fotografem a profesionálním svatebním fotografem. Detaily jsou jedny z prvních fotografií, které na začátku otevírají prezentaci celého dne a nemyslím si, že by bylo dobré je podcenit. Pokud chce fotograf snížit hmotnost techniky nebo ušetřit peníze, zajímavou alternativou jsou makrokroužky. Makrokroužky se sice nedají tak pohodlně použít a nemohou ani sloužit jako záložní objektiv pro případ poruchy jiného objektivu, ale svoji funkci taky splní.

Objektivy pro svatební obřady

Pro fotografování svatebních obřadů mám vždy po ruce dva fotoaparáty a oba jsou připravené k okamžitému použití. Nejenže tak slouží jeden z nich jako záložní technika pro případ náhlé poruchy druhého z nich. Zároveň mám tak k dispozici dva ohniskové rozsahy. Na jednom z foťáků mám ve většině případů nasazený základní rozsah 24-70mm, na druhém mám buď 70-200mm nebo pokud nejsem schopný vytvořit rozumnou velikost záběru s „velkým přiblížením“ (v menších místnostech), tak používám 12-24mm. Dvanáctimilimetrový záběr se navíc snažím udělat téměř vždy, i kdybych musel objektiv jednou při obřadu vyměnit (resp. vyměnit dvakrát: tam a zpět). Širokoúhlý záběr se obvykle hodí pro vyfotografování jednoho snímku třeba zezadu v kostele, ať už z úrovně svatebních hostů, nebo shora od varhan. Jelikož jsem při tom vzadu za zády všech svatebních hostů, můžu si tam pohodlně vyměnit objektiv tam a zpátky, aniž bych tím někoho vyrušoval.

Výběr objektivů pro církevní svatební obřady v kostelech

Kostely bývají velké a tmavé. Proto je vhodný světelný objektiv nebo alespoň stabilizace obrazu při použití na delších časech závěrky. Obřady vyžadují více diskrétní přístup. Obíhat kolem kněze a snoubenců jako klaun není žádoucí. Proto je dobré použít dlouhé sklo, teleobjektiv.

Používám 70-200mm (pro většinu mše na všechny lidi zpovzdálí, na sochy a architektonické detaily kostela) a 24-70mm (širší záběry na lavice svatebních hostů, při nasazování svatebních prstenů, při prvním polibku atp.) Při kritických chvílích jako je první polibek jsem raději blíže, abych měl kratší rádius kruhu pro případ nutnosti změny úhlu focení, aby mi před fotoaparát někdo nečekaně neskočil atp.

Výběr objektivu ve svatebních obřadních síních

V obřadních síních je použití ohniska nad 70mm často nemožné, protože tam nebývá tolik místa. Pokud bych měl poruchu na objektivu o rozsahu 24-70mm, tak bych ho teleobjektivem 70-200mm nedokázal uspokojivě nahradit. Proto raději používám dva širší objektivy, 12-24mm a 24-70mm.

Výběr objektivu při venkovních svatebních obřadech

Venku využívám krásných optických vlastností 70-200mm, protože je na to dost místa. A k tomu opět 24-70mm. Rozdíl je samozřejmě i v optické perspektivě, někdo pro svatby víc preferuje širší objektiv (fotky přinášejí pro diváka silnější pocit „jsem přímo na svatbě“), jiný upřednostňuje teleobjektiv.

Objektivy pro odpolední reportáž

Pro odpolední reportáž volím nejčastěji 24-70mm. Když chci být méně viditelný a umožní to velikost prostoru, beru do ruky 70-200mm. Opět je ale potřeba vzít na vědomí, že s delším objektivem souvisí i větší vzdálenost od fotografovaného objektu. S delší vzdáleností se mění perspektiva snímané scény – fotky se částečně odosobní (vytrácí se pocit „fotograf byl přímo v akci, přímo mezi svatebními hosty“). A taky se zúží úhel záběru, takže se do fotografie nevejde kontext okolního prostředí, okolních lidí.

Objektivy pro portrétní svatební fotografování

Pro portrétní fotografování se snažím co nejvíce používat delší skla. V současnosti je to 70-200mm. Na některé fotografie potřebuji širší úhel záběru, takže opět 24-70mm.

Příklady použití 70-200mm:

  • celé postavy ženicha a nevěsty (bez okolního prostředí)
  • společné párové portréty se záběrem hlava až prsa (nastaveno zhruba na 85 mm)

Příklady použití 24-70mm:

  • širokoúhlé hrátky se svatebním závojem
  • motivy se zvýrazněním perspektivy (schodiště, mosty,…)
  • celek s dominantní architekturou (na pozadí zámek, kostel,…)
  • novomanželé, v pozadí obloha s mraky
  • obecně fotografie páru s výraznějším zakomponováním okolního prostředí
  • novomanželé sedící na lavičce nebo ležící v trávě

Jaké objektivy používáte pro svatební fotografování vy? Podělte se v komentáři o svoje vlastní preference s ostatními čtenáři.

Zajímavé reference


            autor článku: Petr Doležal
vytvořeno: 5. 4. 2019
poslední aktualizace: 8. 4. 2019
Pojďme se setkávat na Instagramu nebo na Facebooku!
Budu rád za reakce a podněty k článkům, komentujte nebo mi napište.
Přihlásit se k odběru RSS
Zařazeno do kategorie: Technika

2
Komentujte

2 Vlákna komentářů
0 Odpovědi
0 Sledující
 
Komentář s nejvíce odpověďmi
Nejpopulárnější vlákno komentáře
0 Počet komentujících
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na

[…] Už se vám na svatbě někdy stalo, že by vám přestal komunikovat objektiv s tělem fotoaparátu? Nebo že by automatické ostření odmítlo poslušnost? Ne? Tak to jste šťastní lidé. Pravda, mně se to stalo zatím jen s objektivy výrobců třetích stran, ale i tak stál ten zážitek za to. Koneckonců vždycky může dojít na nejhorší, kdy vám objektiv v rychlosti vyklouzne z ruky a už si s ním pak bez servisu nezafotíte. Proto byste měli přemýšlet i nad tím, jestli máte ve výbavě objektiv, který by dokázal v případě nouze uspokojivě nahradit alespoň ten váš nejpoužívanější objektiv. Fotit svatbu… Číst vice »

[…] 4x objektiv – jaké používám objektivy na svatbách? […]