Černobílé svatební fotografie

Jsem pražský svatební fotograf a některé svatby fotím černobíle. Proč by měla být vaše svatba černobílá,  když dnešní doba umožňuje krásné barvy fotek v milionech odstínů? Důvodů může být hned několik.

Černobílé fotografie odhalují ryzí emoce

Snad největší přínos černobílé fotky je její schopnost vyjádřit nejhlubší emoce. Barevná fotografie se sice hodí pro dětské hračky, hodí se pro reklamu, pro fotky květin a módního oblečení. Když ale přijde řada na člověka, na zachycení jeho nálady, pocitů a neopakovatelných okamžiků, pak hrdě vchází na scénu černobílá fotografie. Objetí z lásky, skutečné slzy na tváři, nepředstíraný šťastný smích, tyhle všechny neopakovatelné momenty přímo žádají černobílou fotografii. Černobílá fotka je velice pravdivá, dokáže bez okolků ukázat to nejdůležitější, co se na fotce odehrává, vypráví nádherný příběh bez přeřeků a zbytečných slov navíc.

Je to jako byste si chtěli užít hudbu jemné symfonie, ale ze sousedova pokoje by řval chroptivý death metal – když vás ruší jiné zvuky, nikdy nezískáte plný zážitek ze svojí oblíbené hudby. Barva je v tomhle případě jako death metal, řve na vás ze všech míst, je jako protivná reklama, která se vtírá a nemůžete se jí zbavit, nemůžete si ji ani odmyslet, protože pořád někde svítí, bliká a vnucuje se.

Originalita černobílých fotografií

Černobílými fotografiemi to všechno začalo a jejich doba nikdy neskončí. V určitých módních vlnách se černobílé fotky ze svateb dokonce opět rozšiřují a stávají velmi populární. Přesto už nikdy nepřijde doba, kdy by barevné provedení fotografií zcela zaniklo. Barevné fotky jsou v početní nadvládě, protože jsou bližší tomu, co jako lidi skutečně vidíme. Černobílé fotografie spíš zachycují to, co jako lidi skutečně cítíme.

Fotografie v černobílé variantě se tak staly spíš menšinovou skupinou, více raritou než obvyklým standardem. To je ale příležitost, jak zaujmout – není přece potřeba jít s davem, ve svatební fotografii se naopak často vyhledává originalita a kreativita, kterou černobílá fotografie určitě umí nabídnout.

Černobílá fotografie je nadčasová

Černobílá fotka není žádné kuriózní retro, nic co by patřilo jen do truhly prarodičů. Naopak, černobílé fotografie jsou nadčasové, takže u nich nehrozí riziko, že by vám po letech připadaly ztřeštěné a divné, to je u svatebních fotografií obzvlášť důležité. Dejme tomu, že by dneska bylo hrozně moderní, cool a in, nechat si dělat fotografie nabarvené v počítači růžovou mlhou – objednali byste si takové fotky a byli byste nesmírně nadšení z toho, že máte fotky odpovídající nejnovějšímu trendu. Co ale řeknete po letech, až se na vaše fotky znovu podíváte a tenhle „růžový styl“ už bude dávno v zapomnění? Pokud se nevyděsíte přímo vy, určitě se vyděsí ostatní lidi.

I černobílou fotografii ale provází vývoj a technický pokrok. Moderní černobílé fotografie mohou ostře zobrazovat detaily, umí se zbavit šumu, zachycovat širší škálu odstínů od nejčernější po nejbělejší, pracovat s většími kontrasty ve scéně, zobrazovat HDR efekty: nejtmavější odstíny nezůstanou slité v jedné černotě a nejsvětlejší tóny nezůstanou jedním bílým flekem. U svatebních fotek je to velice důležité, protože kontrast černých obleků ženichů s bílými šaty nevěsty je veliký a u amatérských fotografií se tak setkáváme často se situací, kdy kvůli tomu bývají šaty nevěsty utopené v nehezké bílé „skvrně“ bez viditelných detailů šatů a závoje. Přitom současná technika umožňuje jednoduše zobrazit zároveň jak detaily bílého, tak i černého oblečení (netýká se jen oblečení, ale např. i dramatického vytažení mraků na obloze, která by jinak zůstala zcela bílá bez viditelných mraků). Co víc, převod z barevné do černobílé fotografie je možný udělat jednoduše (jedním kliknutím) i složitějšími pokročilými metodami, u každého barevného kanálu lze totiž přesně navolit, jaký získá po převodu odstín v černobílé škále, nad výslednou fotografií lze tak získat absolutní kontrolu.

Černobílá fotografie má svoje místo v umění

Co vás napadne, když se řekne černá a bílá? Stín a světlo, smutek a radost, dokonalý kontrast. Oblek ženicha, šaty nevěsty, klávesy klavíru. Elegance. Luxus. Není náhoda, že černobílé svatební fotografie vyhledávají milovníci umění a lidé s vytříbeným estetickým citem. Černobílé fotky nejsou věc, kterou by žádala většina lidí. Svatební černobílé fotky nejsou jako populární hudba, kterou z rádia poslouchají největší masy lidí. Je spíš jako hudba umělecká, klasická, určená pro vybrané jedince, kteří si ji dokážou vychutnat a ocenit ji. Je to jako když si znalec whiskey načne láhev Port Ellen, aby s ní pomiloval svoje rty, zatímco většina ostatních lidí se opíjí tuctovým Grant’s.

Vytvořit kvalitní černobílou fotografii je v jistém smyslu obtížnější než u barevné fotky. Nepovedené fotky amatérských fotografů často zachraňuje právě barva, protože díky ní rozpoznáme jednotlivé plochy obrazu, popředí od pozadí, oddělíme jednotlivé překrývající se lidi v různých barvách oblečení. Profesionální fotograf už ale umí pracovat se světlem a s kompozicí obrazu, takže mu černobílá škála stačí. Černobílá fotografie z rukou amatéra je neštěstí, černobílá fotografie z rukou zkušeného fotografa a umělce je klenot.

V jednoduchosti černé a bílé spočívá krása

Přístup malíře a fotografa je odlišný. Malíř na původně prázdné plátno postupně nanáší jednotlivé prvky obrazu tak, aby na něm nakonec bylo všechno důležité. Oproti tomu fotograf začíná často s „přeplněným plátnem“ a jeho práce je spíš odebírat jednotlivé prvky tak, aby na něm nakonec nebylo nic přebytečného. Říkáme, že fotografii abstrahuje od zbytečností, které zbytečně ruší pozornost diváka od hlavního motivu. Právě schopnost abstrakce je základní schopností černobílého provedení. Podívejte se na fotky kolem vás a ptejte se, jestli je na nich barva opravdu důležitá? Přináší nějakou důležitou informaci, dokresluje náladu motivu? Na naprosté většině fotografií je barva k ničemu, je tam prostě jen proto, že nad tím fotící člověk nepřemýšlel a nechal fotoaparát nastavený tak, jak se mu dostal do ruky. Proč jsou fotky dokumentaristů často bez barev? Protože jejich sdělením obvykle není co mělo jakou barvu, ale co se jak dělo. Je důležitější, že maminka měla na svatbě křiklavě červené šaty, nebo její neopakovatelný výraz dojetí v obličeji? Čeho si člověk všimne dřív, barvy šatů nebo výrazu obličeje? Pokud barvu odstraníme, dostaneme se přímo k podstatě motivu, k jádru příběhu, k ryzím emocím.

Žijeme ve světě, kde nás denně bombardují tisíce slov, tisíce obrázků, spousta videí a reklam. Doma na nás křičí televize a internet, poštovní schránky přetékají letáky, na ulicích se vnucují billboardy a plakáty, v obchodě neumlkají rádia. Tohle všechno jsme nuceni neustále a neustále konzumovat. Nad ukecaným vyhraje ukecanější a dotěrnější. V tomto hluku pak působí chvilka ticha jako blahodárný lék. I tak je možné vnímat černobílou fotografii: černobílé foto je okamžik odmlčení, tichá vzpomínka na minulost. V jednoduchosti je krása. Barvy mnohdy povídají a povídají a přitom stejně nic neřeknou.

Černobílá fotografie je lichotivější

Další výhodou fotky černobílých odstínů je lichotivé zobrazení člověka. Na černobílé fotografii nemusíte řešit, jestli má vaše pleť zdravý barevný odstín nebo ne. Nemusí vám být vyloženě špatně, aby vaše tvář získala nelichotivý zelený odstín: laik si neuvědomí, že okolní předměty odráží svoje barvy přímo do obličeje, nevěsty si často sedají v trávě, fotí se v parku pod zelenými stromy, drží v ruce květinu se zelenými listy, ženich může mít zelenou kravatu. Všechny tyto předměty vrhají zelené odstíny na člověka. Dále bývá problematická rudá barva, různé flíčky a akné v obličeji a na rukou, změny barvy pleti v horku nebo naopak v zimě. Černobílá fotografie tyto nepříjemnosti milosrdně odstraní.

Dalším příkladem, kdy převod fotografie do černobílé bývá často uplatňovaný, je situace, kdy se mísí různé druhy osvětlení. Typicky je to žluté světlo žárovek v pokoji a modré světlo pronikající do pokoje zvenku z okna. Tenhle problém zná každý pokročilý fotograf a řeším ho prakticky při každé svatbě. Laik si asi hned neuvědomí, že jednu stranu obličeje má žlutou a druhou modrou, ale věřte mi, že taková fotka se vám nebude líbit a minimálně si řeknete, že je na ní něco divného.

Barvy vnímá každé oko jinak

Vnímání barev je subjektivní záležitostí, každý člověk vnímá barvy jinak. Co víc, různí lidé mají rádi různé barvy. Svatební fotografie jsou vždy určené minimálně pro dva lidi: nevěstu a ženicha. Často však i pro rodinu a širší publikum. Jak se zavděčit dvěma a více různým lidem, když každý má rád jiné barvy, jiný barevný styl provedení fotografií? (Nemluvě o tom, že každý má doma monitor bez zkalibrovaných barev, takže různé monitory zobrazují trochu jiné barvy fotografií.) I tady se dá brát černobílá varianta fotek jako výhoda. Černobílé vyjádření nepohoršuje nikoho s vyhraněným barevným názorem, mluví ke všem lidem stejnou řečí, je univerzální a nadčasové.

Převod svatební fotografie do černobílé

Jednoduchý převod svatebních fotografií do černobílé varianty je dneska v počítači otázkou jednoho kliknutí. Lze ale použít sofistikovanějších metod a každé fotografii věnovat více času, což vede k dosažení lepších výsledků. Níže vidíte na první fotografii převod do černobílé jedním kliknutím, na druhé fotografii  je metoda složitějšího převodu, kterou používám já (přičemž byl ještě dokreslený efekt deště).

Fotografii barevnou a černobílou už z její podstaty nemůže dělit jediné kliknutí. Černobílé fotografii sluší mnohem vyšší kontrast než fotografii barevné. Také jí sluší větší míra vinětace – ztmavení okrajů fotografie, aby vyniklo hlavní téma ve středu fotografie.

V dnešní době se už svatební fotograf nemusí rozhodovat, jestli bude fotit barevně nebo černobíle – fotí vždy barevně, protože z barevné fotografie je možné kdykoli později udělat svatební fotku černobílou. Na druhou stranu z černobílé fotky už barvu samozřejmě nezjistíte.

Při převodu barevné do černobílé fotografie lze simulovat barevné filtry objektivu a posunovat světlost každé barvy jednotlivě zvlášť. Je také možné nechat digitálně „vyvolat“ více variant (z jedné varianty použít jen rty, z druhé jen vlasy, z třetí jen oči atd…), tím se u svatebních černobílých fotografií zajistí nejlepších výsledků.

Svatební fotografie černobílá obyčejná

rychlý automatický převod černobílé svatební fotografie

Svatební fotografie černobílá kontrastní

pokročilý kontrastní převod svatební fotografie do černobílé